Home Algemeen > Wanneer is het slim om met Business Intelligence voor je bedrijf aan de slag te gaan
Wanneer is het slim om met Business Intelligence voor je bedrijf aan de slag te gaan

Wanneer is het slim om met Business Intelligence voor je bedrijf aan de slag te gaan

Wanneer je een eigen bedrijf hebt, ben je waarschijnlijk naast je werkzaamheden ook altijd bezig met manieren om je bedrijf te verbeteren en te blijven ontwikkelen. Hierdoor blijf je namelijk relevant en kun je goed mee blijven draaien op de markt. Eén van de manieren om dit te doen, is door gebruik te maken van Business Intelligence.

Business Intelligence

Bedrijven realiseren zich steeds meer dat hun eigen data erg waardevol is en dat je deze in kunt zetten om je bedrijf te verbeteren. Business Intelligence, oftewel BI, betekent dat je bedrijfsinformatie, zowel intern als extern, verzamelt en analyseert. Hierdoor krijg je informatie en inzichten die jou kunnen helpen bij het maken van belangrijke beslissingen. BI is cruciaal als je bijvoorbeeld wil concurreren met andere bedrijven, want je kunt de klant bijvoorbeeld concrete data geven over hoe jullie te werk gaan of hoe lang jullie ergens over doen. 

Die Business Intelligence hoef je niet allemaal zelf te verzamelen, maar je kunt hier ook een handige software voor gebruiken. Klik hier voor Qlik Sense, een software van het bedrijf AFAS. Hiermee heb je op een hele eenvoudige en toegankelijke manier inzicht tot je eigen data. Zo kun je medewerkers begeleiden en het management helpen om bepaalde gegevens te visualiseren. Je kunt hiermee verklaren wat er gebeurt op elk niveau binnen je organisatie. Omdat het verzamelen, analyseren en rapporteren van de gegevens een struikelblok is voor veel bedrijven, heeft AFAS tweehonderd verschillende dashboards gemaakt waar de data automatisch in wordt geladen zodat je meteen aan de slag kunt.

Visualiseren en kansen zien

Doordat je op een snelle en makkelijke manier bij de data van je eigen bedrijf kan, kun je ook snel visualisaties maken. Hierbij wordt alle strategische informatie op een overzichtelijke manier weergegeven. Denk dan bijvoorbeeld een verlof en verzuim, de omzet en kosten die je maakt en de inkoop en de verkoop van producten. Als je alles op een duidelijke manier voor je ziet in bijvoorbeeld een tabel of grafiek, kun je op een andere manier verbindingen leggen en andere mogelijkheden van werken bedenken. Hierdoor kun je dus ook nieuwe kansen zien en zo zie je ook meteen op welke gebieden er meer te halen valt en wat er nog verbeterd kan worden. Data visualiseren kan veel voordelen voor je bedrijf hebben. 

De voordelen

Met zo’n dashboard wordt dus de informatie op een interactieve manier voor je gevisualiseerd. Bovendien is het erg gemakkelijk te bedienen en daardoor duidelijk voor elke medewerker. Je hebt realtime inzicht in je organisatie waardoor je altijd op de hoogte bent en in kunt grijpen wanneer iets mis dreigt te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *